PrzezŚwiat.pl - podróże, wyprawy, relacje, turystyka

Artykuły

kategoria: Podróże>Australia data dodania: 2008-06-02
autor: Gacus,

Australia!!!

ocena: 3.16przeczytano 2524 razy

4.X.2006 Bilans wyjazdu - kangury, wombaty, emu, dingo, węże, żółwie, rekiny, delfiny - spotkane w terenie. Reszcie menażerii wizytę złożyliśmy w zoo.

Po sprzedaży samochodu poczuliśmy dotkliwie, ze, jaki Grat był, każdy widział, ale użyteczności mu nikt nie mógł odmówić. Jak to mówią: lepszy wróbel w garści niż kozie śmierć. Trzeba było gdzieś wydąć otrzymane w gotowce po 775 $, to przecież niebezpieczne nosić je tak w portfelu. Wybór padł na Australia Zoo Ś.P Steva Irwina. W jedną stronę nie poszło najgorzej, 1,5 pociągiem całkowicie za darmo - konduktor nie kazał nam kupować biletu, opowiadając przy tym jedna z miliona zasłyszanych już w Australii opowieści z cyklu "czyjej miłości owocem jestem". Najbardziej popularny model to "ojciec - Australijczyk walczący podczas II wojny światowej, matka - brytyjska pielęgniarka, opiekująca się rannym dzielnym żołnierzem". Wysupławszy w Zoo, ok. 80 km od Brisbane na północ, po 32$ promocyjnego wstępu, przyszło nam spotkać się z: koalami (można głaskać, przytulać, whatever...), dingusiami. kuguarami, strusiami emu, najbardziej jadowitymi wężami Australii (rekordzista swoim jadem może uśmiercić 180 dorosłych stworzeń), wombatami i oczywiście kangurami. Te ostatnie skaczą sobie swobodnie po zoo, można podejść, pogadać, a nawet zrobić fotkę z małym w kangurzej torbie (na prawdę, so sweeeeeet...). Tzn. żeby nie było nieporozumień, nie można wejść do kangurzej torby! Atrakcją są jednak pokazy karmienia najgroźniejszych krokodyli Australii - bohater dnia, Arco, miał ponad 5 m długości!!! Nieprawdopodobne rzeczy wyczyniał. Pomimo, że uznawane są za największych w Australii morderców i drani, krokodyle i rekiny naprawdę rzadko atakują człowieka. Od 1971 r., od kiedy prowadzi się statystyki, ofiara krokodyli padło 31 osób. I wszystkie te osoby a) wiedziały, że rzekę, przy której się znajdowali, zamieszkiwały krokodyle i b) stały na jej brzegu specjalnie ich wypatrując!!! Czy możecie w to uwierzyć??? Sami mogliśmy doświadczyć, jak szybko działa krokodyl, obserwując rzeczone show. Zaraz na jego początku, zniknął on pod powierzchnia zamieszkiwanego jeziorka (nie było szans dojrzeć go z brzegu) i nagle wyskoczył w górę po trzymane przez tresera surowe mięso! To był moment! 1 sekunda, 5-metrowe bydle odgryzłoby drogi niemiecki turysto (ulubiony przysmak krokodyla) nie tylko twojego nochala. Na lądzie krokodyl traci zupełnie swoje walory, jest wolny i ociężały i nie ma szans, żeby dogonić szybko idącego człowieka. Tak wiec - reasumując - krokodyle w Australii zabijają zdecydowanie mniej ludzi, niż umiera np. ze świątecznego przejedzenia.

Steve Irwin Zoo - Kroki Show

Co do rekinów - w ostatnich kilkunastu latach były tylko 2 ich ofiary. Są jeszcze dingo - jedna śmiertelne pogryzienie, ostatnie kilka lat temu na Fraser Island. No i węże - ale każde dziecko w Australii wie, co należy po ugryzieniu zrobić. W Zoo przyszło nam spędzić prawie 4 godziny, szkoda, ze Steva już tam nie było, bo ponoć rzeczywiście wsadzał głowę w paszcze krokusia. Jak już było wspomniane, ZOO to ogromny biznes, na każdym kroku kamery Animal Planet kręcące coś do swojej ramówki. Powrót z wycieczki zdecydowanie gorszy - prawie 5h podroży, oprócz Sydney i Melbourne komunikacja publiczna w Australii to jedno wielkie dziadostwo - droga, rzadka, spóźniona. W tym kraju własna fura, podobnie jak w Ameryce, to absolutny MUST HAVE, a samolotem lata się częściej niż w Krakowie jeździ tramwajem. Co jeszcze pewnie będzie przedmiotem naszej uwagi - gdyby komuś nie zależało na czasie i na pieniądzach przeznaczonych na bilet do Polski - zdecydowanie Australie jako miejsce migracji polecam (zapomnijcie o Irlandii, Londynie, Szwecji). Zaobserwowaliśmy jednak, ze mimo ze Polacy tu spotkani żyją na w miarę wysokim poziomie, dramatycznie szybko trąca kontakty z ojczyzna - powroty raz na 10-15 lat, a co trochę smutne, mimo ze są z reguły pierwszym pokoleniem w Australii, to ich dzieci przeważnie nie mówią dobrze po polsku (a często w ogóle). No, ale nie nam oceniać, widocznie tak musi być. Przykładem tego jak długa i męcząca podróż do Polski być jednak może jesteśmy my - dziś, w czwartek, o 21 (13 czasu polskiego) wylatujemy z Brisbane do Darwin. Tam 25 h przerwy i w noc z piątku na sobotę kolejny lot, tym razem do Singapuru. W Singapurze tym razem ok 17 h postoju :) i w kolejna noc podróż przez Stambuł do Europy. Na dworcu w Krakowie stawimy się więc dopiero w niedziele wczesnym wieczorem, mając za sobą prawie 78 godzin!!! podróży. No ale nikt nie kazał nam korzystać z najtańszej opcji podróży na Antypody... Nikt nam w ogóle nie kazał nigdzie wyjeżdżać, do Pcimia mięliśmy niecałe 40 minut przyjemnej całkiem przyjemnej i widowiskowej drogi, więc żalić się nie zamierzamy;)

Marcin i koala - koala i Marcin

7.X.2006 W drodze

Australia już nieodżałowanie za naszymi plecami. W Darwin, do którego dotarliśmy po ponad 4-godzinnym locie ze wschodniego wybrzeża, upchanym na bezczelnego fotelami Jetstarem (miejsca na nogi mniej niż we Fiacie 126p), zamknęliśmy australijską pętlę. Zdrowia, szczęścia i pomyślności temu, kto zamierza odwiedzać Australię podczas naszej zimy, a ich lata. W porównaniu z dwoma miesiącami do tyłu, tym razem w Darwin pogoda prawdziwie piekielna. Dobrze ponad 30 stopni, do oceanu nie da się wejść (śmiertelnie groźne meduzy uniemożliwiają pływanie miedzy październikiem, a kwietniem i słonowodne krokodyle, które w ogonie mają kalendarz), dobrze, że chociaż każdy z mieszkańców dysponuje swoim basenem. Dysponował i znajomy Hindus, u którego zatrzymaliśmy się na jeden dzień, odpoczywając po jakże nużącej podróży i trudnej do pokonania dla organizmu półgodzinnej zmianie czasu ;). Ostatnie spotkania z Aborygenami, którzy ani nie wyładnieli, ani nie zaczęli się lepiej ubierać (na wschodzie praktycznie w ogóle się ich nie spotyka) i polecieliśmy dalej. Na szczęście Jacek wyleciał, mimo że jego paszport był dokładnie poprześwietlany. Tylko czy będzie jeszcze mógł tutaj wrócić? O 3.15 w nocy kolejny lot i od 7 czasu lokalnego (4,5 h lotu, 1,5 h manewrowania zegarkiem) wyrypani stawiliśmy się w Singapurze. Tu jeszcze gorzej niż w piekle. Mało kto wie, ze każdemu podróżującemu w tranzycie przysługuje w Singapurze darmowy tour po mieście, więc właśnie teraz ledwie stojąc na nogach, toczymy się po tym molochu. Jest cholernie upalnie, do tego olbrzymia wilgotność, co + nieprzespana noc daje piorunującą mieszankę. Do mitów można zaliczyć opowiadania o taniej singapurskiej elektronice - Marcin polujący na jakiegoś IPoda utargował może ze 90% europejskiej ceny. A co z gwarancją, co z jakością towaru? Jakość jest niewiadoma, gwarancja co najwyżej na rok - jak robić tu interesy, to tylko w hurcie i tylko bezpośrednio w fabrykach - twierdzi Marcin, który kiedyś handlował z Wietnamem kurczakami, przyczyniając się do rozprzestrzenienia się ptasiej grypy, ale mając przez to na nową Corsę. No nic, trzeba się zbierać i nie marudzić, jeszcze prawie 2/3 drogi do Polski przed nami.

Przejście graniczne Singapur-Malezja, rodem z Gotham City

8.X.2006 To już jest koniec

Po 12-godzinnym przelocie z Singapuru do Istambułu, 2-godzinnym znad Bosforu nad Wisłe i kolejnych kilku godzinach w IC, jesteśmy w Krakowie. Nie za bardzo wiadomo, co z sobą zrobić, gdzie wcisnąć się. Już brakuje nam: przestrzenii Falcona, australijskiego nieba, bezkresnych pustyń Outback'u, przydomowych basenów, no worries mate, misia koali, ciągłego pośpiechu, 4-litrowych silników, żółto-czarnawych znaków, fast-foodów, azjatyckiej kuchni i wszędobylskiego kiczu, nowozelandzkich owiec i luzu, kangurzycy z maleństwem, no i oczywiście codziennych relacji. Nie widzę innego wyjścia niż rozglądac się za nową wyprawą, do tego czasu przyjdzie się jeszcze rozliczyć z tą. Kilkadziesięciu tysięcy kilometrów pokonanych samolotami, koleją, samochodami, promami, rowerami, kajakami, na butach i na bosaka nie da się łatwo wymazać. Dziękujemy wszystkim czytelnikom za wyrozumiałość i cierpliwość w czytaniu raz lepszych, raz gorszych relacji. Nie zawsze pióro lekkim jest. No worries mate!

Dobranoc

komentarze do artykułu:

7. 2010-04-26 13:04:32
gość: kasiek
Super!!! Zastanawiamy się właśnie nad emigracją do Australii. Wiadomo... drugi koniec świata, daleko od rodziny, a tutaj mamy mieszkanie i pracę (na razie) i trochę szkoda to wszystko zostawić bo lubimy nasze życie tutaj i Polskę... ale myślę, z jeszcze bardziej polubimy Australię i nasze nowe życie tam. A wasza relacja z podróży jeszcze bardziej optymistycznie nastawiła mnie do wyjazdu na antypody :). P.S. nasze dziecko na pewno będzie mówiło po Polsku i znało historię Polski :) trzeba pamiętać kim się jest !

6. 2009-11-27 18:35:42
gość:
Miło nam, że to była dla was inspiracja :) Australia jest cool...

5. 2009-11-09 00:44:38
gość: kłobuk
dzięki tej relacji odbyłem podróż po Australii,dzięki Panowie:)

4. 2009-07-13 18:33:38
gość:
chlopaki super relacja,bravo,jestem z Kielc i chce do australii nie leciec zwiedzac tylko mieszkac,ale wielki szacun do Was!! na pewno super doswiadczenie,ja za rok jak tylko skoncze inz to pisze IELTS'a,moze dostane wize i lece,pozdrawiam!!

3. 2009-04-25 18:47:45
gość: tobe
i znowu nakrecilem sie wyjazdem do krainy oz ;)

2. 2008-12-15 11:37:01
gość: Equilibri
Właśnie takiego sprawozdania z Australii szukałem, szacunek za wytrwałość i organizacje, Pozdrowienia

1. 2008-08-15 16:54:50
gość: handy
wow...ślicznie tam :) mam nadzieję że też kiedyś zobaczę to wszystko na własne oczy :D